Vad vill du boka?

Hos Ekenstierna Friskvård kan du betala med Min Friskvård

Hittar du ingen tid som passar? Hör av dig på tel/sms 0709 585754

Ekenstierna Friskvård finns även i Skövde:
https://www.bokadirekt.se/places/ekenstierna-friskvård-skövde-26124
Klarna
Erbjuder onlinebetalning med Klarna

Massage

Svensk klassisk massage
Massage har en mängd gynnsamma effekter på kroppen och själen. Kroppen får ofta lite uppmärksamhet när vi är friska och gör sig påminda när vi får ont. Regelbunden massage mjukar upp muskler och förbättrar cirkulationen. Därmed kan smärta och skador förebyggas.  Kroppen och själen behöver avslappning, som bl.a. massage kan ge, för att förebygga sjukdomar och psykisk utbrändhet som orsakas av stress.

Jag är diplomerad massör inom Svensk klassisk massage och har 8 års erfarnehet av att ge massagebehandlingar. 
Svensk klassisk massage
Massage har en mängd gynnsamma effekter på kroppen och själen. Kroppen får ofta lite uppmärksamhet när vi är friska och gör sig påminda när vi får ont. Regelbunden massage mjukar upp muskler och förbättrar cirkulationen. Därmed kan smärta och skador förebyggas.  Kroppen och själen behöver avslappning, som bl.a. massage kan ge, för att förebygga sjukdomar och psykisk utbrändhet som orsakas av stress.

Jag är diplomerad massör inom Svensk klassisk massage och har 8 års erfarnehet av att ge massagebehandlingar. 
Svensk klassisk massage
Massage har en mängd gynnsamma effekter på kroppen och själen. Kroppen får ofta lite uppmärksamhet när vi är friska och gör sig påminda när vi får ont. Regelbunden massage mjukar upp muskler och förbättrar cirkulationen. Därmed kan smärta och skador förebyggas.  Kroppen och själen behöver avslappning, som bl.a. massage kan ge, för att förebygga sjukdomar och psykisk utbrändhet som orsakas av stress.

Jag är diplomerad massör inom Svensk klassisk massage och har 8 års erfarnehet av att ge massagebehandlingar. 
Svensk klassisk massage
Massage har en mängd gynnsamma effekter på kroppen och själen. Kroppen får ofta lite uppmärksamhet när vi är friska och gör sig påminda när vi får ont. Regelbunden massage mjukar upp muskler och förbättrar cirkulationen. Därmed kan smärta och skador förebyggas.  Kroppen och själen behöver avslappning, som bl.a. massage kan ge, för att förebygga sjukdomar och psykisk utbrändhet som orsakas av stress.

Jag är diplomerad massör inom Svensk klassisk massage och har 8 års erfarnehet av att ge massagebehandlingar. 

Yoga

OBS! Du kan, i mån av plats, boka plats fram till precis innan passets start på tel/sms 0709 585754.

Inga förkunskaper krävs. Allt du behöver finns på plats.

Ayurvedayoga har sin bas i den klassiska Hathayogan. Hathayogan består av en rad olika kroppställningar där andning och balans står i fokus. Genom att hela tiden utgå från dina egna förutsättningar och få hjälp med att hitta olika alternativ på att utöva yogapositionerna behöver du inte vara varken vig eller tränad. En yogalektion börjar alltid med en kort andningsövning följt av uppvärmning och en serie olika positioner – asanas – där fokus ligger på andningen. Lektionen avslutas med en liggande avslappning – Yoga Nidra.
Hjärtligt välkommen till Åsen!
OBS! Du kan, i mån av plats, boka plats fram till precis innan passets start på tel/sms 0709 585754.

Inga förkunskaper krävs. Allt du behöver finns på plats.

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. yinyogan undviker ”perfektionen” i en slutposition.Vi fokuserar på yindelarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.
Ett eget Yinyogapass där du får hjälp att hitta positioner som din kropp behöver just nu och anpassa dem efter dig.

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. yinyogan undviker ”perfektionen” i en slutposition.Vi fokuserar på yindelarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.
Ett eget Yinyogapass där du får hjälp att hitta positioner som din kropp behöver just nu och anpassa dem efter dig.

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. yinyogan undviker ”perfektionen” i en slutposition.Vi fokuserar på yindelarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.
Max tre personer. Om ni är en liten grupp som vill yoga tillsammans.

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. yinyogan undviker ”perfektionen” i en slutposition.Vi fokuserar på yindelarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.
Medlem i Skandinaviska Förbundet Komplementärmedicin

Ekenstierna friskvård Karlsborg

Ekenstierna friskvård drivs av mig, Maria Ekenstierna. Jag är legitimerad sjuksköterska med stort intresse för, och tilltro till människans egen inneboende kraft och självläkande förmågor. Jag är dipl. massör inom svensk klassisk massage och har även gått kurs i GGI Kinesiologi. Jag har haft yogakurser sedan 2013 då jag blev färdig Ayurvedayogalärare. Sedan 2015 är jag även utbildad yinyogalärare och har kurser i detta.
Jag brinner för antistress och återhämntning. Jag har själv har erfarenhet av utmattning och träffar så många andra som drabbats.
Intresset för hur jag och andra kan hitta vägar att må så bra som vi bara kan leder mig ständigt vidare och jag vidareutbildar mig regelbundet. I augusti 2018 blev jag färdig Breathwalkinstruktör, utbildad hos Yogadimensions, och januari 2019 slutfördes en utbildning i traumaanpassad yoga och dans.

Visa kontaktinformation
Webbsida
Adress
Kärnebäcksvägen 7
546 31 Karlsborg
Öppna i Google Maps 🗗